AI har vendt op og ned på skoledagen for mange danske elever. Unge møder dagligt
teknologien som et nyttigt redskab, der kan bruges til alt fra brainstorming og
korrekturlæsning til at forklare komplekse emner – ja, endda til at skrive første udkast til
opgaver.
Skolernes umiddelbare reaktion har været at etablere nye regler og forsøge at beskytte
eksamenssituationer mod teknologien. Men bag disse forbud gemmer sig en langt mere
nuanceret virkelighed: De unge vil faktisk ikke snyde, de vil lære.
En national ungedialog gennemført af Democracy x, TrygFonden og Dataetisk Råd
afslører et overraskende behov. De unge føler sig efterladt alene med en teknologi, de
gerne vil forstå og bruge konstruktivt. I stedet for dialog mødes de primært med tavshed,
forbud og begrænsninger.
Hvordan kan vi udvikle inkluderende og fremsynede tilgange til AI, der inddrager de unge i
samtalen og ser teknologien som en mulighed snarere end en trussel?
Mødet blev afholdt d. 27. januar 2025.
Spørgsmål om arrangementet kan rettes til Sigrid Neuhaus, svn@demx.dk