I 2024 og første halvdel af 2025 satte Viden & Demokratis sociale laboratorium fokus på generativ AI og unge – hvordan de interagerer med og påvirkes af teknologien. I efteråret 2024 blev der afholdt en national ungedialog om generativ AI, hvor 361 unge diskuterede, hvordan de oplever teknologien i forbindelse med deres uddannelse, deepfakes og i forhold til deres personlige relationer.
Ungedialogen blev i foråret 2025 efterfulgt af en workshop, hvor repræsentanter fra ungdomsuddannelserne omsatte de unges ønsker og behov, der omhandlede uddannelse, til konkrete handlinger.
Resultater fra workshoppen og ungedialogen præsenteres her.
Generativ AI på Ungdomsuddannelserne
Generativ AI har på mange måder udfordret uddannelsessystemet. Teknologien udfordrer, hvordan vi genererer, interagerer med og bearbejder viden. Underviserne famler for at finde den optimale balance i brugen af teknologien. De unge ønsker at bruge teknologien på en fornuftig måde, men er utålmodige for at komme i gang. Samtidig oplever de at have en presset hverdag, hvor de nemt bliver udfordret på selvdisciplinen.
Mange af deltagerne i ungedialogen gav udtryk for, at de bruger teknologien, men få føler sig rigtig klædt på til at anvende den på en konstruktiv måde – særligt i forbindelse med deres uddannelse. Deltagerne efterspurgte dialog og en afbalanceret tilgang til teknologien, som sætter rammerne for, hvordan man bruger den på en god måde.
Den 14. maj 2025 blev der i en workshop på Kolding Bibliotek sat fokus på læringstemaet, og hvordan de behov, der kom til udtryk i ungedialogen, kunne omsættes til handling. I workshoppen deltog 14 repræsentanter fra både gymnasiale og erhvervsuddannelser. Deltagerne spredte sig fra elever og undervisere til ledelsesniveau. Der blev på workshoppen udarbejdet fire konkrete anbefalinger til hvordan vi bedre kan håndtere generativ AI og det indtog teknologien har gjort på ungdomsuddannelserne, som præsenteres her.
Det tydeliggøres i anbefalingerne, at der er behov for nationale rammer, opdatering af styringsdokumenter, styrkelse af fag-netværk samt dialog og eksperimenter i klasseværelset. Anbefalingerne strækker sig altså fra konkrete handlinger i klasseværelset til udformning af en national rammesætning – de dækker bredt og indikerer, at dette er en problemstilling, der skal håndteres på flere niveauer og i flere ombæringer.
De unges stemme i samtalen om AI
Rapporten ”De Unges Stemme i samtalen om generativ AI” udspringer af en National Ungedialog om Generativ AI, der blev afholdt i efteråret 2024 efter opstart i april samme år. 361 unge deltog i ungedialogen.
Formålet med ungedialogen var at inddrage unges stemmer i debatten om god og ansvarlig brug af generativ kunstig intelligens (AI). Dette med interesse i de unges erfaringer og deres refleksioner for at bidrage til udviklingen af (ny) forskning og udvikling af politik baseret på de unges behov og oplevelser. Formålet var ydermere at understøtte de unges evne til at reflektere over de etiske dilemmaer forbundet med brugen af generativ AI med et ønske om at øge deres handlekraft i forhold til at bruge teknologien mere velovervejet og ansvarligt ved at mobilisere viden gennem samtale.
Rapporten er især henvendt til undervisere og de unge selv, uddannelsesinstitutioner, interesseorganisationer for børn og unge samt forskere i unges brug af generativ AI og digitale medier.
Udarbejdet af Democracy X og Dataetisk Råd i samarbejde med Trygfonden.
Rapporten viser, at de unge mener:
Generativ AI og læring
De unge ser generativ AI som et værdifuldt redskab til læring og som en hjælp til at reducere tidspres. Dog oplever de, at teknologien kan føre til afhængighed, mindske motivationen og svække deres læring. Mange unge efterlyser klare retningslinjer og mere uddannelse i, hvordan AI kan bruges ansvarligt og effektivt i undervisningen.
Deepfakes
De unge har blandede følelser om deepfakes. Nogle ser dem som sjove og underholdende, mens andre er bekymrede for deres potentiale til at ødelægge tillid og skabe utryghed. Særligt fremhæves bekymringer om misbrug. De kvindelige deltagere udtrykker større personlig bekymring end de mandlige.
Generativ AI til personlige relationer
Størstedelen af de unge bruger ikke generativ AI til private relationer, da de opfatter teknologien som “umenneskelig” og ikke egnet til følelsesmæssige behov. Enkelte bruger generativ AI til praktiske opgaver som jobansøgninger, mens andre ser en risiko for, at teknologien kan føre til overfladiske relationer og et tab af sociale færdigheder.
Rapporten ”De Unges Stemme i samtalen om generativ AI” udspringer af en National Ungedialog om Generativ AI, der blev afholdt i efteråret 2024 efter opstart i april samme år. 361 unge deltog i ungedialogen.
Formålet med ungedialogen var at inddrage unges stemmer i debatten om god og ansvarlig brug af generativ kunstig intelligens (AI). Dette med interesse i de unges erfaringer og deres refleksioner for at bidrage til udviklingen af (ny) forskning og udvikling af politik baseret på de unges behov og oplevelser. Formålet var ydermere at understøtte de unges evne til at reflektere over de etiske dilemmaer forbundet med brugen af generativ AI.
Kontakt
Projektleder Sigrid Vedel Neuhaus, Democracy x, svn@demx.dk.