Generativ AI – en ny livsbetingelse for unge

Generativ AI er den form for kunstig intelligens, der ud fra indsamlet data genererer komplekst nyt dataindhold. Det kan være i form af tekst, billeder eller videoer, baseret på enkle input fra brugeren. Generativ AI er et værktøj, der på godt og ondt bliver en større og større del af vores hverdag og liv – og særligt de unges. 

Men hvordan spiller generativ AI sammen med og imod etablerede værdier for venskaber, sandhed og viden? Kan etikken guide os til at bruge AI bedre, og hvordan? Hvordan kan vi lære unge at forholde sig mere kritisk til viden og genkende den misinformation, der fylder mere og mere online – og styrke den demokratiske samtale og sammenhængskraft? Det var nogle af de spørgsmål, vi undersøgte i Den Nationale Ungedialog om Generativ AI, hvor 361 unge deltog i efteråret 2024. 

Formål med ungedialogen om generativ AI

Den Nationale Ungedialog om Generativ AI havde til formål at fremme de unges kritiske refleksion og indsigt i teknologiens etiske, sikkerhedsmæssige og sociale konsekvenser. Ungedialogen var baseret på et dialogbaseret workshopformat, som gav de unge et rum til at blive klogere sammen og tage stilling til svære spørgsmål i fællesskab. 

Derudover havde ungedialogen til formål at udvikle deltagernes digitale kompetencer i forhold til personlige og sociale forhold, såvel som at styrke deres demokratiske handle- og deltagelseskraft i anvendelsen af generativ AI.   

Ungedialogen skulle også hjælpe til at skabe bedre indsigt i, hvordan generativ AI er en del af unges liv, og med hvilke konsekvenser. Her blev der indsamlet erfaringer og historier fra de unge, som nu er samlet i en kort erfaringsrapport med fokus på deres perspektiver.  

Find rapporten ”De unges stemme i samtalen om generativ AI” her.   

Hvordan foregik ungedialogen?

Ungedialogen foregik som en del af undervisningen på flere uddannelsesinstitutioner, gennem et simpelt online set-up. Formatet var inspireret af Democracy x’s principper for god borgerinddragelse og blev afviklet som gruppearbejde (6-8 i hver gruppe), hvor man skiftede mellem dialog og individuel refleksion.   

Deltagerne blev guidet igennem information om generativ AI via et online værktøj og fik præsenteret konkrete scenarier, der illustrerede mulighederne og udfordringerne ved generativ AI. Derefter blev deltagerne præsenteret for spørgsmål og opgaver, for at fremme dialogen i grupperne.  Efter at have diskuteret i grupper svarede eleverne individuelt og anonymt på spørgsmålene, og deltagerne kunne ikke se hinandens svar.

Har du spørgsmål til ungedialogen om generativ AI? Så kontakt os på info@videnogdemokrati.dk

Ungedialogen om generativ AI er udarbejdet af projektet Viden & Demokrati, som er et samarbejde mellem Fonden Democracy X, TrygFonden og Dataetisk Råd. 

  • Fonden Democracy X (forhenværende Teknologirådet) er en fond, der blandt andet arbejder med borgerinddragelse og teknologivurdering.
  • Dataetisk Råd er en uafhængig institution, der arbejder med at sikre en etisk anvendelse af data og teknologi.
  • TrygFonden arbejder for at skabe tryghed i Danmark gennem støtte til projekter, der øger sikkerheden, sundheden og trivsel blandt befolkningen.